logo
Český badmintonový svaz

Toto je starý web.

Lukáš Kroc. Foto: Lenka Johánková.

Čeští trenéři radí, jak během nouzového stavu nezakrnět: pracujte na zpevnění těla, využijte, co máte v domě

Dali jsme prostor několika českým badmintonovým trenérům, aby popsali, jak řídí tréninky svých svěřenců v dobách nouzového stavu. Čtěte první díl a inspirujte se!

Tomáš Krajča

S jakými hráči pravidelně pracuješ, tj. pro koho vymýšlíš program i za současné situace? 
Vzhledem k opatřením v rámci nouzového stavu je veškerá práce pouze virtuální, snažím se ale zůstat v kontaktu s celým oddílem i badmintonovou školou. Program kombinující kondiční a badmintonově-průpravná cvičení tak mohou využít všichni prosečtí hráči, reálně každý improvizuje dle svých možností (co mám doma, na zahradě apod.).

Snažím se nyní badminton do životů svých hráčů a jejich rodin vnést ne jako povinnost, ale jako výzvu: poperte se s omezením prostoru a materiálu, zůstaňte v kondici a objevte možnost, jak se doma zlepšit ve svém milovaném sportu.  

Jak ses přizpůsobil nemožnosti trénovat v hale? Jak vypadají nyní tvoje tréninky?  
Ze 100 % lze doma absolvovat kondiční tréninky – na mém YouTube kanálu hráči najdou předpisy kruhových tréninků (stabilizační cviky pro badminton) ve třech úrovních dle věku a výkonnosti. Dále v kondiční přípravě už záleží na možnostech každého hráče: někdo má možnost běhat schody, jiný může na zahradě skákat přes švihadlo nebo vyskakovat na zídku.  

Velkou snahu jsem ale věnoval tomu, aby hráči mohli rozvíjet i konkrétní badmintonové dovednosti. Proto jsem v prostoru bytu 1+1 realizoval a odzkoušel desítky průpravných cvičení pro uvolněné držení rakety a stisk, různé údery ze stejné přípravy či kombinaci silového a jemného odehrání.

Co nejkreativnějšího a nejoriginálnějšího jsi do přípravy svých svěřenců zařadil?
Překvapilo mě, kolik předmětů běžné denní potřeby lze využít k nějakému badmintonově relevantnímu cvičení. Na videích v rámci seriálu Trénink v karanténě tak je třeba žonglování s kuchyňskou houbičkou a pytlíčkem rýže, posilování s PET láhvemi, nastřelování míčků do velkého sedacího pytle, hraní s míčkem zavěšeným na násadě od smetáku nebo navíjení hrníčku přivázaného k tubě.
Šárka Vlášková a Tomáš Krajča. Foto: Lenka Johánková.

Ale vážně, není to jen o originalitě. Myslím, že hráči mohou těžit třebas z nácviků stejné pozice nula pro různé údery. Pokud mají možnost takové cvičení dělat před zrcadlem, mohou posouvat svou úderovou techniku a překvapivost, aniž by stáli na kurtu.  

Máš nyní šanci promluvit ke všem badmintonistům v ČR. Jaký jeden tip bys jim dal?
Kolem badmintonu se netočí svět, ale je to hra, kterou všichni milujeme. Zůstaňte pozitivní, koneckonců můžete alespoň na chvíli nechat stranou starosti o to, jestli budete v reprezentaci, kolikátí budete na žebříčku a jestli jet o víkendu na turnaj do Ostravy, nebo do Aše. Cvičte, buďte tvořiví, plní optimismu a těšte se, až se vrátíte zase na kurty.  
 

Lukáš Kroc

S jakými hráči pravidelně pracuješ, tj. pro koho vymýšlíš program i za současné situace?
Běžně se věnuji převážně hráčům dorostenecké kategorie a kategorie dospělých. Program ale v současné době doporučujeme celé své členské základně i ve spolupráci s ostatními trenéry.  

Jak ses přizpůsobil nemožnosti trénovat v hale? Jak vypadají nyní tvoje tréninky?  
Za současného stavu není možné trénovat v hale, ale bohužel ani venku. Zákaz volného pohybu osob totiž umožnuje sportovat jen profesionálním sportovcům, a to výhradně jen v uzavřených sportovních zařízeních, neboť sportovní činnost není uvedena mezi výjimkami ze zákazu volného pohybu osob na veřejně dostupných místech.  

Národní sportovní agentura upozorňuje, že porušení povinností uložených v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu může být trestným činem. To mnoho sportovců podceňuje nebo bohužel neví. Z tohoto důvodu doporučujeme našim hráčům individuální domácí přípravu zaměřenou na cvičení s raketou, protahovací cvičení, power jógu, statické posilování, ale také dynamické cvičení jako je insanity training.  

Co nejkreativnějšího a nejoriginálnějšího jsi do přípravy svých svěřenců zařadil?
Naši hráči jsou pravidelně vedeni ke kondiční přípravě, kde používáme netradičních metod cvičení, aby byla zajištěna pestrost a efektivita. Znají mnoho cviků, které pomáhají k rozvoji mnoha dovedností. Těžko tedy vybrat, nyní záleží na schopnostech, výkonnosti a také domácích podmínkách každého hráče.

Máš nyní šanci promluvit ke všem badmintonistům v ČR. Jaký jeden tip bys jim dal?
Hlavně bych všem popřál pevné zdraví a vyzval je k dodržování všech doporučení a nařízení. Tím můžeme nejvíce pomoci k zamezení šíření nákazy, a tak se dříve vrátit k plnohodnotné tréninkové práci. Tohoto stavu lze skvěle využít k zpevnění celého těla, což je největší prevencí proti zranění. Výrazně tím také můžeme zvýšit výkonnost, tak hurá do práce!

Jiří Louda a Josef Rubáš. Foto: Lenka Johánková.

Josef Rubáš

S jakými hráči pravidelně pracuješ, tj. pro koho vymýšlíš program i za současné situace?
Pokud nebudu počítat příležitostné konzultace, tak na denní bázi připravuji trénink Sabině Milové, Janu Loudovi, Jiřímu Královi, Ondřeji Královi, Janu Viktorovi a Bedřichu Valentovi, který naši tréninkovou skupinu před dvěma týdny rozšířil.    

Jak ses přizpůsobil nemožnosti trénovat v hale? Jak vypadají nyní tvoje tréninky?
Hráči vždy v neděli dostanou tréninkový plán na následující týden, který zahrnuje mimo jiné rozbor zápasu, mentální nebo fyzickou přípravu. Nezapomínáme ani na životosprávu a regeneraci, ledová voda má v těchto dnech ideální teplotu. A využíváme všechny dostupné možnosti komunikace – postřehy a tipy do přípravy předávám prostřednictvím facebookové skupiny, rozbory děláme sdílením plochy přes Skype, všechny tréninky najdou hráči rozepsané v programu XPS.  

Co nejkreativnějšího a nejoriginálnějšího jsi do přípravy svých svěřenců zařadil?
Myslím, že naše příprava je kreativní až dost, takže nic nového (úsměv). Snažíme se stále o vysokou kvalitu a hrajeme si s objemem a intenzitou.     

Máš nyní šanci promluvit ke všem badmintonistům v ČR. Jaký jeden tip bys jim dal?
Kouzlo badmintonu je v umění správně reagovat a přizpůsobit se situaci. Využijte současnou situaci ve svůj prospěch a vraťte se ještě silnější. Držím vám palce! Pokud byste potřebovali konzultaci, neváhejte se na mě obrátit (jrubas@seznam.cz), bude-li to v mých silách, rád pomohu.  

Závěrem to nejdůležitější – všem hráčům, rodičům a trenérům přeji pevné zdraví a hodně štěstí. A doufám, že se za čas setkáme opět na badmintonových kurtech!    

About the author  
 
 
X
Enter your e-mail address.
Enter the password that accompanies your e-mail.
Loading