logo
Český badmintonový svaz

Toto je starý web.

Minibadminton s Peterem Mouritsenem aneb Méně je někdy více

Minulý měsíc byla na YouTube kanálu ČBaS pravidelně zveřejňována videa z kempu badmintonu od Petera Mouritsena. Peter, který má k českému badmintonu velmi silné a dobré vazby, se s českými trenéry podělil o základy, na kterých dánský badminton postavil své současné hvězdy.

Filozofií minibadmintonu je naučit hráče základním principům, na kterých se pak snadno staví správná technika úderů i pohybu. Byť celý minibadminton je samozřejmě daleko obsáhlejší, pro účely kempu se Peter zaměřil na čtyři následující body:
 
1. Držení rakety
2. Uvolnění a stisk
3. Přetočení předloktí
4. Rytmus pohybu
 
Smyslem kempu nebylo učit perfektně jednotlivé údery ani kroky pohybu, ale sledovat pouze tyto čtyři činnosti, které v pozdějším věku tvoří v technice zásadní rozdíl mezi průměrem a nadprůměrem.

Držení rakety
Naprosto zásadní je uvědomit si, jak moc je držení dynamické v závislosti na pozici, ve které hráč odehrává míč. Není to jen "plácačka" na forhendu a palec na bekhendu.
 
Nejjednodušším vodítkem pro správné držení je, že strana výpletu, kterou chceme odehrát, má při nápřahu vždy vidět na soupeřovu stranu. A to i v pozicích, kdy je to neintuitivní: tedy např. v zadním forhendu při hluboké obraně držíme raketu s palcem jako na předním bekhendu a obráceně v hluboké defenzivě bekhendového rohu je držení "na plácačku", jako bychom sklepávali ze sítě na předním forhendu.


 
Je maximálně důležité procvičovat s mladými hráči schopnost rychle měnit držení rakety dle pozice. Bez správného zvládnutí tohoto principu obsahuje jakákoli nadstavba technické chyby, které pak hráče omezují po celý zbytek sportovní kariéry.

Uvolnění a stisk
Uvolnění a stisk je pro techniku podobně důležité jako správné držení. Peter ve videu ukazuje řadu cvičení, na kterých se hráči učí namísto hrubé síly využívat lehkost badmintonového míčku i rakety ve svůj prospěch. Cílem je zkrátit švih potřebný k odehrání míče na co nejmenší dráhu. Obrovsky se tím zvyšuje nečitelnost úderu.
 
Na videu je zároveň krásně vidět, jak Peter postupuje od nejjednodušších cvičení s nafukovacími balónky přes minihry, které se neodehrávají na klasickém kurtu, aby hráči dokonale zvládli tento princip a mohli se koncentrovat pouze na něj. Teprve pak začínají hrát s míčem klasicky přes síť.


 
Přetočení předloktí
Jde o techniku, která umožňuje na velmi krátké ploše a s maximální nečekaností a křivkou zahrávat i ty nejtvrdší badmintonové údery. Říkáte si, jak je možné, že někteří hráči mají tak strmé křivky smečů nebo nečitelnou ruku při klírech? Tato technika je odpovědí. Kombinuje předchozí dva principy, přičemž ke správnému držení a stisku se přidá přetočení předloktí.
 
Pro zvládnutí jsou pak klíčové tyto tři body:
 
1. Nedotahovat raketu po úderu dolů. Raketa se jakoby odrazí od míče zpět do polohy nápřahu.
2. Úder je třeba trefit čistě, řezané míče nejsou pro zvládnutí této techniky vhodným nácvikem.
3. Úder je završen stiskem. Zatímco přetočení předloktí hráč provádí uvolněnou rukou, finální fáze pohybu, kdy výplet dopadá na míček, je proveden silným stiskem.
 
 
Rytmus pohybu
Rytmus pohybu je pro efektivní pokrytí kurtu stejně důležitý jako správné kroky. Ve chvíli, kdy hráč chápe, jakými kroky se dostat k míči, je na čase mu ukázat, jak pohyb maximálně zrychlit a přitom spotřebovat co nejméně energie.
 
Pro zjednodušení je nejlepší pohyb do jakéhokoli rohu rozdělit do čtyř oblastí:
1. Split-step
2. První dynamický krok: zrychlení a příprava rakety
3. Druhý volnější krok: zklidnění a zahrání úderu
4. Návrat na střed
 
Zatímco takto je pohyb popsán v učebnici, při nácviku rytmu pohybu je ideální vynechat část o přípravě rakety a úderu. Hráč by se měl koncentrovat čistě na změny rychlosti a správnou aktivaci při split-stepu.
 

 
Na videu můžete vidět, jak se Peter zaměřuje čistě na pohyb a neřeší žádné nedokonalosti při práci s raketou nebo křivkou úderu. 
 
A to je páté, na začátku tohoto článku sice nezmíněné, ale o to důležitější poselství: vyberte si vždy jen jednu oblast zaměření tréninku a na ní pracujte. Jakmile trenér začne opravovat provedení úderu, když je trénink zaměřený na nácvik pohybu, většinou se místo zlepšení obou prvků nezmění ani jeden.
 
Nesnažte se proto stihnout všechno a trénujte radši jako Peter Mouritsen.
 
Méně je někdy více.

Adam Hobzik,
TMK ČBaS
 
About the author  
 
 
X
Enter your e-mail address.
Enter the password that accompanies your e-mail.
Loading